От друга страна, Джон Рокфелер е един от основателите на федералния резерв на щатите, институцията,която контролира националната валута, смятана за враг на свободата на американците. Много от дейностите му са смятани за незаконни и неморални.
Първите антимонополни дела в историята на САЩ са именно срещу неговата компания „Standard Oil“. Съдът разпорежда неговата компания да се раздели на няколко по-малки предприятия. Едно от тях е първообразът на днешната "Exxon Mobil"(С пазарна цена към 2009 от близо $500 млрд. американската петролна корпорация Exxon Mobil оглави класацията на в. "Файненшъл таймс" за 500-те най-мощни компании в света).
След смъртта му на 97 годишна възраст той има толкова положителен образ в американското общество, че цялата нация скърби за него.
Той следи всяко пени и управлява парите си с цел да запази благосъстоянието си. Съчетанието от късмет, упорит труд, проницателност и безскрупулност правят от Джон Д. Рокфелер не само най-богатия американец, а най-богатия американец на всички времена. Въпреки зоркият поглед, с който следи всяко свое пени, през късните години от живота си той се стреми също така да намери начин да ги даде за благотворителност.Рокфелер е роден през 1839 г. в Кливланд. Захваща се с търговия със земеделски продукти и печалбите му растат главоломно, макар и да са нищо в сравнение с това, което ще му донесе нефта. През 50-те години на XIX век нефта започва да се използва за осветление. Самюел Андрюс, индустриален химик, който знае как да „пречисти“ нефта, е познат на Джон и му предлага да се захванат с индустриално рафиниране.
Рокфелер организира картел, който си извоюва преференциални цени от железопътните превозвачи, макар и по-късно те да са обявени за незаконни. През 1870 г. Рокфелер и неговият партньор Хенри Фледжлър създават съвместно акционерно дружество Standard Oil, в което се включват складове, цистерни и оборудване.
По-късно Рокфелер създава и картел на превозвачите, невинно наречен South Improvement Co. По този начин във властта на Рокфелер е повече от 90% от нефтеният бизнес в страната. Той разбира, че бъдещето е в тръбопроводите и Standard започва строежи в Кливланд и Бъфало. В края на XIX век Рокфелер вече контролира 1/3 от производството на страната.
Откриването на автомобила и другите технологични нововъведения правят бизнеса му още по-процъфтяващ. През 90-те години на XIX век компанията му струва около 3,5 милиарда долара по днешните стандарти, а в навечерието на Първата световна война – 30 милиарда долара.
Няма коментари:
Публикуване на коментар